Na podstawie projektu wykonawczego przedmiotem realizacji była podsypkowa konstrukcja nawierzchni torów o następujących parametrach techniczno-eksploatacyjnych:
Przyjęto grubość podsypki 0,35 m, szyny nowe typu 60E1, a system przytwierdzenia szyn – SB lub K.
Dobór maty wibroizolacyjnej podtłuczniowej został przeprowadzony na podstawie parametrów i ich wartości, jakie mata powinna spełniać z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania w nawierzchni szynowej podczas eksploatacji toru, a także zgodnie ze specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót związanych z wykonaniem warstwy wibroizolacyjnej z maty w torze o nawierzchni podsypkowej.
Zgodnie z projektem wykonawczym wibroizolację układu torowego przewidziano w strefach oddziaływania toru na budynki istniejące i nowe położone przy przedmiotowym odcinku linii kolejowej, gdzie odległości od ich lica oraz odcinków wrażliwych geotechnicznie występujących w zbliżeniu do osi toru głównego zasadniczego są mniejsze od 25 m zgodnie z wymaganiami zawartymi w Standardach Technicznych- Szczegółowe Warunki Technicznych dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax <= 200 km/h [dla taboru konwencjonalnego] / 250km/h [dla taboru z wychylnym pudłem] – Tom XIII Budynki – p. 4.1. (PKP PLK S.A.) oraz odcinków wrażliwych geotechnicznie z zabezpieczeniami osuwisk.
Zabezpieczenie konstrukcji nawierzchni szynowych w postaci mat wibroizolacyjnych podtłuczniowych zastosowano pod torem szlakowym (głównym zasadniczym), każdym z torów głównych dodatkowych oraz pod torem bocznicowym nr 2a (bocznica stacyjna Klęczany), zlokalizowanych na odcinkach linii nr 104.
Przy analizie doboru maty wibroizolacyjnej uwzględniono nadrzędnie istotne czynniki wpływające na spełnianie funkcji wyrobu, tj. skuteczną wibroizolację w podsypkowej konstrukcji drogi szynowej. Podstawę stanowiły Rekomendacje UIC dotyczące stosowania mat podpodsypkowych: „IRS-70719-1.2023, Ed. 2. Way and Works – Track and Structure – Recommendations for Use of Under Ballast Mats (UBM)” oraz norma „PN-EN 17282 Zastosowania kolejowe – Infrastruktura – Maty podpodsypkowe (Railway Applications – Infrastructure – Under Ballast Mats)”.
Zgodnie z obowiązującą normą dotyczącą mat wibroizolacyjnych podtłuczniowych, kluczowymi cechami determinującymi skuteczność tłumienia drgań są:
Sztywność statyczna – statyczny moduł podłoża sprężystego – Cstat
Sztywność statyczna jest stosunkiem statycznego nacisku o określonej wartości przyłożonego do próbki o określonych wymiarach do ugięcia, które ten nacisk powoduje. Parametr ten charakteryzuje więc ugięcie szyny pod naciskiem nieporuszającego się taboru, nie ma więc wpływu na wibroizolację (stojący pojazd nie generuje drgań), decyduje jednak o pionowym ugięciu szyny pod naciskiem taboru, spowodowanym przez zastosowanie maty.
Sztywność dynamiczna – dynamiczny moduł podłoża sprężystego – Cdyn
Sztywność dynamiczna jest stosunkiem dynamicznego nacisku o określonej wartości i częstotliwości, przyłożonego do próbki o określonych wymiarach do ugięcia, które ten nacisk powoduje. Parametr ten charakteryzuje zatem pracę maty wibroizolacyjnej pod naciskiem poruszającego się taboru, czyli determinuje zapewniane przez nią ograniczenie transmisji drgań. Sztywność dynamiczna jest parametrem zależnym nie tylko od nacisku, jak w przypadku sztywności statycznej, ale również od częstotliwości, dlatego powinna być badana w warunkach znormalizowanego nacisku i częstotliwości.
Wytrzymałość zmęczeniowa maty wibroizolacyjnej
Wytrzymałość zmęczeniowa maty wibroizolacyjnej podtłuczniowej jest jednym z jej podstawowych parametrów biorąc pod uwagę jej zastosowanie. Parametr ten odzwierciedla stałość właściwości użytkowo-technicznych maty w czasie eksploatacji, a co za tym idzie ma wpływ na prawidłowe i bezawaryjne utrzymanie drogi szynowej. Ze względu na konstrukcję nawierzchni szynowej i wynikające z niej położenie maty konieczne jest, aby mata cechowała się długą żywotnością, gdyż jej wymiana wiązałaby się z rozbiórką pozostałych elementów nawierzchni znajdujących się na niej. Trwałość maty podtłuczniowej musi być podobna do trwałości jaką cechują się szyny, podkłady i podsypka.
TINES® Rubbermat to mata produkowana z granulatu gumowego pochodzącego z recyklingu (SBR/EPDM). Oprócz funkcjonalnych i użytkowych właściwości, produkt ten oferuje liczne korzyści środowiskowe, takie jak:
Wszystko to wpływa korzystnie na ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko. Zgodnie z zasadą DNSH (Do No Significant Harm), maty te stanowią pełnowartościowy, nowoczesny wyrób o niskiej uciążliwości dla środowiska naturalnego.
Zastosowanie materiałów z recyklingu umożliwia częściową kompensację nieuniknionych szkód środowiskowych związanych z realizacją inwestycji. Maty TINES® Rubbermat SBM produkowane są z recyklatu gumowego, czyli granulatu i włókien pozyskiwanych wyłącznie z wyeksploatowanych opon. Surowce te podlegają rygorystycznej kontroli jakości, zgodnie z normami ISO 9001 i ISO 14001. W procesie automatycznego, wielowarstwowego termoformowania materiały są łączone za pomocą elastomeru poliuretanowego tworząc trwale elastyczny i sprężysty układ kompozytowy. Zastosowane surowce oraz technologia wytwarzania zapewniają wysoką jakość produktu i stabilność parametrów eksploatacyjnych przez cały okres użytkowania infrastruktury.
Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19
Polityki i regulaminy:
Social Media:
Adres:
Polskie Stowarzyszenie Doradcze i Konsultingowe
Polski Klaster Budowlany
Polski Klaster Budowlany Prosta Spółka Akcyjna
ul. Pułkowa 11A, 15-143 Białystok
Tel./fax (85) 652 61 07
biuro@polskiestowarzyszenie.pl
Dane rejestrowe:
NIP: 542-290-15-67
REGON: 052252089
KRS: 0000221615
SĄD REJONOWY W BIAŁYMSTOKU, XII WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO
Konto bankowe:
Bank Spółdzielczy O/d w Zaściankach 07 8060 0004 0842 5276 2000 0010
© 2023 Polski Klaster Budowlany. Wszelkie prawa zastrzeżone.