Wczytywanie strony
  • Strona główna
  • Wpisy
  • Aktualności
  • Współpraca całego środowiska dla bezpiecznych przejazdów kolejowo-drogowych — podsumowanie XI edycji konferencji ProKolej

Współpraca całego środowiska dla bezpiecznych przejazdów kolejowo-drogowych — podsumowanie XI edycji konferencji ProKolej

Data opublikowania: 16/09/2025

XI edycja konferencji ProKolej, która odbyła się 8 września 2025 roku w Warszawie, była świetną okazją do wymiany doświadczeń i rozmów o rozwiązaniach technicznych na styku  infrastruktury kolejowej i drogowej.

Tomasz Szuba, Prezes Zarządu TINES Rail SA, zaprezentował systemy zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej. Prefabrykowane płyty torowe z ciągłym i punktowym przytwierdzeniem szyn to dwa typy bezpodsypkowej nawierzchni przejazdowej dopuszczonej i skategoryzowanej w Standardach technicznych PKP PLK SA (ST1 – T1, pkt. 8 – nawierzchnia bezpodsypkowa oraz w załączniku ST1 – T10 do tych Standardów: Przejazdy kolejowo-drogowe).

 

 

Na sieci PKP PLK zastosowano łącznie ponad 5 tys. metrów torów przejazdów o zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej w systemie TINES®. Do kluczowych zalet należą:

– skuteczne tłumienie hałasu i wibracji wywołanego przejazdem pojazdów szynowych

– prosty montaż

– niskie koszty utrzymania.

Badania eksploatacyjne zostały przeprowadzone w marcu i kwietniu 2024 r. na 20 przejazdach w celu oceny trwałości tego systemu. Przeprowadzone pomiary i oględziny stanu nawierzchni wybranych 20 przejazdów kolejowo drogowych wykazały, że system zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej TINES® stanowi trwałą i stabilną konstrukcję nawierzchni kolejowej i drogowej na tych przejazdach, zapewniającą długoletnią bezawaryjną eksploatację toru, nawet w warunkach intensywnego ruchu samochodowego i kolejowego.

 

 

Trwałość systemu zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej TINES® jest uwarunkowana właściwym przygotowaniem podłoża i odwodnienia, technologią zabudowy płyt oraz systemu przytwierdzenia szyny w otulinie, co powinno być wykonywane przez wyspecjalizowane firmy w celu dotrzymania reżimów technologicznych. Stosowanie systemu bezpodsypkowej, zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej TINES® zapewnia relatywnie niskie nakłady na prace utrzymaniowe tego systemu konstrukcji przejazdów w porównaniu do konstrukcji podsypkowych. Właściwe utrzymanie systemu zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej TINES® zapewnia zachowanie długiego okresu eksploatacji.

W trakcie debaty podkreślono potrzebę szerokiej współpracy ekspertów z różnych branż — od producentów, przez projektantów i wykonawców, aż po zarządców infrastruktury i służby nadzoru — aby ustalić wspólne standardy projektowania, wykonywania i eksploatacji przejazdów kolejowo-drogowych.

Logotypy: Fundusze Europejskie Inteligentny Rozwój, Rzeczpospolita Polska, PARP, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19

Adres:

Polskie Stowarzyszenie Doradcze i Konsultingowe

Polski Klaster Budowlany

Polski Klaster Budowlany Prosta Spółka Akcyjna

ul. Pułkowa 11A, 15-143 Białystok

Tel./fax (85) 652 61 07
biuro@polskiestowarzyszenie.pl

Dane rejestrowe:

NIP: 542-290-15-67
REGON: 052252089
KRS: 0000221615

SĄD REJONOWY W BIAŁYMSTOKU, XII WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO

Konto bankowe:

Bank Spółdzielczy O/d w Zaściankach 07 8060 0004 0842 5276 2000 0010

© 2023 Polski Klaster Budowlany. Wszelkie prawa zastrzeżone.