XI edycja konferencji ProKolej, która odbyła się 8 września 2025 roku w Warszawie, była świetną okazją do wymiany doświadczeń i rozmów o rozwiązaniach technicznych na styku infrastruktury kolejowej i drogowej.
Tomasz Szuba, Prezes Zarządu TINES Rail SA, zaprezentował systemy zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej. Prefabrykowane płyty torowe z ciągłym i punktowym przytwierdzeniem szyn to dwa typy bezpodsypkowej nawierzchni przejazdowej dopuszczonej i skategoryzowanej w Standardach technicznych PKP PLK SA (ST1 – T1, pkt. 8 – nawierzchnia bezpodsypkowa oraz w załączniku ST1 – T10 do tych Standardów: Przejazdy kolejowo-drogowe).

Na sieci PKP PLK zastosowano łącznie ponad 5 tys. metrów torów przejazdów o zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej w systemie TINES®. Do kluczowych zalet należą:
– skuteczne tłumienie hałasu i wibracji wywołanego przejazdem pojazdów szynowych
– prosty montaż
– niskie koszty utrzymania.
Badania eksploatacyjne zostały przeprowadzone w marcu i kwietniu 2024 r. na 20 przejazdach w celu oceny trwałości tego systemu. Przeprowadzone pomiary i oględziny stanu nawierzchni wybranych 20 przejazdów kolejowo drogowych wykazały, że system zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej TINES® stanowi trwałą i stabilną konstrukcję nawierzchni kolejowej i drogowej na tych przejazdach, zapewniającą długoletnią bezawaryjną eksploatację toru, nawet w warunkach intensywnego ruchu samochodowego i kolejowego.

Trwałość systemu zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej TINES® jest uwarunkowana właściwym przygotowaniem podłoża i odwodnienia, technologią zabudowy płyt oraz systemu przytwierdzenia szyny w otulinie, co powinno być wykonywane przez wyspecjalizowane firmy w celu dotrzymania reżimów technologicznych. Stosowanie systemu bezpodsypkowej, zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej TINES® zapewnia relatywnie niskie nakłady na prace utrzymaniowe tego systemu konstrukcji przejazdów w porównaniu do konstrukcji podsypkowych. Właściwe utrzymanie systemu zintegrowanej nawierzchni kolejowo-drogowej TINES® zapewnia zachowanie długiego okresu eksploatacji.
W trakcie debaty podkreślono potrzebę szerokiej współpracy ekspertów z różnych branż — od producentów, przez projektantów i wykonawców, aż po zarządców infrastruktury i służby nadzoru — aby ustalić wspólne standardy projektowania, wykonywania i eksploatacji przejazdów kolejowo-drogowych.
Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19
Polityki i regulaminy:
Social Media:
Adres:
Polskie Stowarzyszenie Doradcze i Konsultingowe
Polski Klaster Budowlany
Polski Klaster Budowlany Prosta Spółka Akcyjna
ul. Pułkowa 11A, 15-143 Białystok
Tel./fax (85) 652 61 07
biuro@polskiestowarzyszenie.pl
Dane rejestrowe:
NIP: 542-290-15-67
REGON: 052252089
KRS: 0000221615
SĄD REJONOWY W BIAŁYMSTOKU, XII WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO
Konto bankowe:
Bank Spółdzielczy O/d w Zaściankach 07 8060 0004 0842 5276 2000 0010
© 2023 Polski Klaster Budowlany. Wszelkie prawa zastrzeżone.